Esteu aquí

CARLES BARCELÓ INAUGURA EL CURS ESCOLAR 2016-2017 amb EL 40è ANIVERSARI DE L'INSTITUT

El Sr. Carles Barceló –professor de matemàtiques del’InstitutSalvador Espriu fins l’any 1990, i ara professor emèrit d’Estadística de la Universitat de Girona– va fer la lliçó inaugural del curs escolar 2016-2017 de l'Espriua la Factoria Cultural de la Coma Cros, el passat dimarts 13 de setembre.

El Sr. Barceló –com a primer director de l'Institut (1976)– va fer un repàs del procés que va conduir a la creació del centre, recordant les dificultats que es van haver de superaren la seva posta en marxa. Ho va fer a partir de l’anàlisi de la denominació oficial amb que l’any 1976 es va crear el centre: Instituto de Bachillerato, mixto núm. 2, de Gerona, barrio de Salt. Va començar fer èmfasi en el context social i polític que es vivia a Espanya, i a Salt en particular, en aquells moments, quan no feia ni un any de la mort del dictador F. Franco. Estava marcat, sobretot, per la manca dellibertats de la societat, per l’ús del castellà en l’ensenyament ordinari, per les desigualtats d’oportunitats entre sexes, i per una escassetat de recursos. També ens va fer memòria del procés seguit per escollir el nom de Salvador Espriu pel nostre centre, que no va ser fàcil.Tot i les dificultats, va subratllar de forma emotiva el compromís dels professors dels primers claustres per aconseguir un ensenyament de qualitat que donés al centre un bon nom i un prestigi que, segons el Sr. Barceló, es continua mantenint avui dia, quaranta anys després.
A tall d'anècdota ens explicà com el centre va ser pioner, l’any 1980,en la introducció de la informàtica en el currículum. Va ser gràcies al suport de l’associació de pares i mares del centre que es va poder comprar un ordinador de pocs Kb, per un import d'un milió de pessetes d’aquell temps (uns sis mil euros d’ara). Ja que només es disposava d’un ordinador, els alumnes que volien practicar fora de classe ho havien de fer per torns, que incloïen, fins i tot, els caps de setmana. Una cosa que ara es fa difícil d'imaginar.
Recordà també que en el moment de creació del institut, el municipi de Salt no existia com a tal, ja que havia estava annexionat a la ciutat de Girona. Va ser gràcies a l’empenta i tossuderia de molts saltencs que finalment es va aconseguir la segregació del municipi, és a dir, la seva independència de Girona. Va ser un exemple de reivindicació pacífica i democràtica de la ciutadania, que va anar sempre a contracorrent,i va qüestionar la legalitat del moment.

La lliçó inaugural del Sr. Barceló va mantenir el públic molt atent i receptiu. Va pretendre en tot moment estimular l’esperit crític, la curiositat i l'aprenentatge dels estudiants.Per acabar, va encoratjar-los a ser ciutadans proactius, participatius i compromesos amb la vila de Salt, tot recordant-los-hi que tenien una magnifica oportunitat d’estrenar-se, participanten la consulta popular que s’anava a celebrar el 24 de setembre,sobre el futur del desenvolupament urbanístic del sector sud de Salt. Ho va rematar dient-los que no valia a badar: «si vosaltres no hi preneu part activa informant-vos i anant a votar, penseu que ja hi haurà qui decidirà per vosaltres.»

 

 

Va cloure l'acte l'actual director del centre, amb paraules d'agraïment per l' actuació del Sr Barceló tot destacant el manteniment de la vitalitat actual del centre. Com a mostra va citar alguns dels diferents projectes de l'última dècada, corresponents a diversos equips directius, en unes actuacions semblant a les d'una cursa de relleus.

A destacar: el Pla d'autonomia de Centre (PAC), el Pla d'Acció Tutorial (PLAT), el Pla lector (PLEC), el teatre (en català, francès i aquest últim curs en anglès), els projectes Erasmus+, l'Escola Verda i el ConArte, entre d'altres.

Finalment es va adreçar a l'alumnat desitjant-los que siguin corresponsables en els estudis i participatius en els diversos canals de comunicació del centre, per tal de gaudir d'un bon inici de curs. També els va convidar a fer propostes d'activitats en el curs escolar en el que es commemoren els 40 anys de la inauguració de l'Institut.